بازار سرمایه

گرانی مسکن;تبعات خروج سیمان و فولاد از بورس

توفیق اقتصادی:اصغر سلیمی در مورد طرح خروج عرضه سیمان و فولاد از بورس کالا برای کاهش قیمت مسکن گفت: خارج کردن سیمان و فولاد به عنوان دو کالای راهبردی حوزه مسکن از بورس کالا سبب افزایش قیمت این کالاها می شود و با چند نرخی شدن این محصولات عملا بازار مسکن دچار بحران جدی خواهد شد.
به گزارش پایگاه خبری توفیق اقتصادی،  عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: با خروج عرضه این دو کالا از بورس کالا، افزایش تقاضای سفته‌بازی در حوزه خرید فروش سیمان و فولاد رقم خورده و زمینه گران شدن این محصولات را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ فراهم می کند.
نماینده مردم سمیرم در مجلس بیان کرد: پیش از آنکه این دو کالا خصوصا سیمان و میلگرد در بورس عرضه شود، سفته بازان با خرید این کالاها با قیمت پایین از درب کارخانه و فروش آن به مصرف کننده نهایی، سود کلانی به جیب می زنند و این مساله زمینه رانت و فساد را فراهم می کرد که اگر روزی این محصولات در بازار شفاف بورس عرضه نشود مجدد دلالان به این بازارها برمی گردند.
سلیمی ادامه داد: از سوی دیگر در سال های قبل قیمت گذاری دستوری وزارت صمت موجب رکود تولید این دو کالای استراتژیک شده بود و تولید کننده رغبتی برای افزایش تولید نداشت در نتیجه تولید مازاد به بازارهای صادرات غیر قانونی(قاچاق به کشورهای همسایه) منتقل می شد اما زمانی که نرخ این دو محصول در بورس کالا کشف شد، شاهد افزایش تولید  و صادرات سیمان و فولاد و ارزآوری قانونی به کشور بودیم.
وی افزود: عرضه این دو محصول در بورس کالا منجر به رقابت شفاف و عادلانه تولیدکنندگان و همچنین  ثبات و تعادل قیمت این کالاها در سال های اخیر شده بود.

نوشته های مرتبط