صنعت بازرگانی

موافقان تشکیل وزارت صنعت و معدن در مجلس

توفیق اقتصادی: موافقان تشکیل وزارت بازرگانی معتقدند: وزارت صنعت، معدن و تجارت به وظایف خود در بخش تجارت به درستی عمل نکرده و تشکیل وزارت بازرگانی برای ساماندهی قیمت‌ها و مبارزه با مافیای واردات کالاهای بی‌اهمیت، ضروری است.

به گزارش پایگاه خبری توفیق اقتصادی ، در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی، گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد لایحه دوفوریتی تشکیل وزارت بازرگانی در دستور کار قرار گرفت و موافقان تشکیل این وزارتخانه نظرات خود را در این باره بیان کردند.

۶ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار واردات از ترکیه نتیجه نبود وزارت بازرگانی است

فتح الله توسلی نماینده مردم کبودرآهنگ در مجلس در موافقت با تشکیل وزارت بازرگانی گفت: بخش بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت در این سالها مورد غفلت قرار گرفته است. از طرفی وزارت صمت چارت بازرگانی ندارد و اینکه ۶ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار به ترکیه برای واردات کالا پرداخت می کنیم نتیجه نبود وزارت بازرگانی است.

وی با طرح این سوال که برای بهبود شرایط بازار و سفره مردم چه ارگانی باید آن را مورد توجه قرار دهد؟ اظهار داشت: وزارتخانه های کشاورزی و صمت هر کدام مسوولیت‌ها را به دیگری محول می‌کنند که در این شرایط تشکیل وزارت بازرگانی یک ضرورت است.

وی با بیان اینکه وضعیت بازرگانی رها شده است، بیان کرد: وزارت صمت به بخش معدن و تجارت نمی‌پردازد که برای ساماندهی این حوزه ها امید است نمایندگان با تشکیل وزارت بازرگانی موافقت کنند تا آرامش به بازار کشور بازگردد.

برای ساماندهی قیمت‌ها و نظارت دقیق به بازار، تشکیل وزارت بازرگانی ضروری است

محمدرضا صباغیان بافقی نماینده مردم بافق در مجلس در موافقت با تشکیل وزارت بازرگانی گفت: همه اتفاق نظر داریم که بازار و وزارت صمت به درستی به وظایف خود عمل نکرده است. از طرفی افزایش قیمت‌ها در بازار به دلیل نبود وزارت بازرگانی است و حتی دولت قبل هم پیشنهاد تشکیل وزارت بازرگانی را طرح کرده بود.

وی با بیان اینکه برای تنظیم بازار و جلوگیری از نفوذ و رانت در واردات و مبارزه با مافیایی کالا باید وزارت بازرگانی تشکیل شود، تصریح کرد: دستگاه واحدی برای نظارت بر وزارت بازرگانی وجود ندارد و برای اینکه وضعیت بازار را ساماندهی کنیم، راهکار آن نظارت با استفاده از وزارت بازرگانی و پاسخگو شدن آن به مجلس است تا بهانه از دولت برای عدم پاسخگویی گرفته شود.

نماینده مردم بافق در مجلس خاطرنشان کرد: در این زمان که دولت به این موضوع ورود کرده تا نظارت بهتری انجام شود، باید مجلس با دولت همراهی کند.

کنترل بازار به متولی نیاز دارد

علی اکبر کریمی نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی نیز در موافقت با کلیات لایحه تشکیل وزارتخانه بازرگانی گفت: حوزه تجارت و بازرگانی یک امر فرابخشی است و باید یک وزارتخانه مشخصی در این موضوع امور مربوط را در کنار صنعت و معدن انجام دهد.

وی با اشاره به اهمیت حوزه تجارت یادآور شد: تنظیم بازار متولی مشخصی ندارد و در هر محصولی وزارت جهاد کشاورزی سلب اختیار می‌کند و در مقابل وزارت صمت این موضوع را انکار می کند. بنابراین باید یک مدیریت واحد و پاسخگو برای وزارت بازرگانی با هدف بسترسازی صادرات انجام شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: در هر شهر و روستایی اولویت و دغدغه مردم کنترل تورم و گرانی است، لذا کنترل بازار نیاز به متولی دارد که در استان ها هیچ ساختاری برای تنظیم بازار وجود ندارد.

کریمی خاطرنشان کرد: اگر وزارت بازرگانی تشکیل شود، این ساختارها نیز ایجاد خواهد شد و می تواند بازار را تنظیم و کنترل کند و شاهد یک ساماندهی در بازار باشیم.

 

 

نوشته های مرتبط