صنعت بازرگانی

در ۹ ماهه سال گذشته:روند نزولی بخش ساختمان و کشاورزی

توفیق اقتصادی: اقتصاد ایران درحالی سال ۱۴۰۱ را به پایان می برد که آخرین گزارش ها، از ثبت رشد منفی در ۲ فعالیت عمده اقتصادی و رشد کمتر از ۵ درصد در ۵ فعالیت دیگر خبر می دهد.
به گزارش پایگاه خبری توفیق اقتصادی،آخرین گزارش مرکز آمار می گوید رشد اقتصادی در 3 فصل گذشته از سال جاری در بخش کشاورزی منفی بوده است. این بخش در 9 ماهه سال گذشته رشد 3.9- درصدی را ثبت کرده که این رقم، در 3 فصل گذشته از سال جاری به 4.3- درصد رسیده است. در بخش ساختمان، هرچند در 9 ماهه گذشته از سال 1400، رشد 6.8 درصدی گزارش شده اما این رقم، در سال جاری در سه ماه نخست  به 3.9- درصد سقوط کرده و در سال پایان پاییز سال 1401، به 2.2- درصد رسیده است.
در گروه خدمات که سهم بالایی در ایجاد فرصت های شغلی در اقتصاد ایفا می کند، رشد 2 زیرگروه کمتر از 2 درصد و رشد 3 زیر گروه دیگر کمتر از 4 درصد گزارش شده است. در بخش هتل، رستوران و عمده و خرده فروشی در 3 فصل گذشته از سال جاری، 1.4 درصد رشد حاصل شده است. در بخش حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات در 9 ماهه سال 1401، 2.2 درصد رشد محصول ناخالص داخلی و در گروه آموزش، بهداشت و مددکاری 2.6 درصد رشد ثبت شده است. این درحالی است که در همین بازه زمانی در سال گذشته، در این گروه ها به ترتیب 6.9 درصد و 5.9 درصد رشد ثبت شده است.
مرکز آمار می گوید  رشد اقتصادی با محاسبه نفت در 9 ماهه گذشته از سال جاری 3.3 درصد بوده است و و بدون محاسبه نفت، این رقم به 2.9 درصد می رسد. با توجه به تداوم افزایش نرخ ارز در دوماه از زمستان سال جاری و کاهش پیش بینی پذیری عوامل اثر بخش در معاملات و تجارت در این بازه زمانی، بعید است رشد اقتصادی کل سال 1401 به ارقامی بیش از 3 درصد برسد. افزایش نرخ تورم، کاهش قدرت خرید، افزایش قیمت طلا و کاهش سطح روابط اقتصادی با دیگر کشورها، از جمله چالش هایی است که دست بسیاری از فعالان اقتصادی را در سال جاری برای افزایش فعالیت تجاری بسته است.

نوشته های مرتبط