بازار سرمایه

مزایا و معایب تجدید ارزیابی دارایی هلدینگ‌ها و بانک‌ها

توفیق اقتصادی:مصطفی امیدقائمی به مزایا و معایب اقدام اخیر سازمان بورس در زمینه تجدید ارزیابی دارایی هلدینگ‌ها و بانک‌ها اشاره کرد و گفت: افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها باعث واقعی‌تر شدن صورت مالی شرکت‌ها خواهد شد و در واقع کمک می‌کند تا صورت‌های مالی بهتر بتوانند نشان‌دهنده واقعیات مالی شرکت‌ها باشند.
به گزارش پایگاه خبری توفیق اقتصادی ،مصطفی امیدقائمی، مدیر اسبق فرابورس در گفت و گو با سنا، به مزایا و معایب اقدام اخیر سازمان بورس در زمینه تجدید ارزیابی دارایی هلدینگ‌ها و بانک‌ها اشاره کرد و افزود: افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها باعث واقعی‌تر شدن صورت مالی شرکت‌ها خواهد شد و در واقع کمک می‌کند تا صورت‌های مالی بهتر بتوانند نشان‌دهنده واقعیات مالی شرکت‌ها باشند.
وی اظهار داشت: انجام چنین اقدامی باعث می‌شود تا علاوه بر افزایش شفافیت در بازار، شاهد بهبود روند معاملات بازار باشیم.
امید قائمی با اعلام اینکه باید در کنار مزایای این اقدام، معایب تجدید ارزیابی دارایی‌ها هم مورد توجه قرار بگیرد، گفت: نکته مهم در این زمینه که باید مورد توجه مسوولان قرار بگیرد این است که اکثر شرکت‌ها اقدام به تجدید ارزیابی دارایی‌های استهلاک‌ناپذیر مانند زمین و واحدهای سرمایه‌گذاری می‌کنند.
شفافیت صورت مالی
مدیر اسبق فرابورس تاکید کرد: تجدید ارزیابی دارایی باعث شفافیت صورت مالی و وضعیت مالی شرکت می‌شود.
امیدقائمی ادامه داد: زمانی که خبر تجدید ارزیابی دارایی یک شرکت در بورس منتشر می‌شود شاهد افزایش قیمت آن شرکت در بازار و تغییرات قیمتی ارزش بازار شرکت‌ها خواهیم بود.
بهبود وضعیت نقدینگی
این کارشناس بازار سرمایه به اثر تجدید ارزیابی دارایی استهلاک ناپذیر بر بازار تاکید کرد و گفت: باید تجدید ارزیابی دارایی‌های استهلاک‌پذیر و استهلاک‌ناپذیر به صورت همزمان انجام شود تا در سال‌های بعد به دنبال تقسیم سود صورت گرفته، هزینه استهلاک در حساب‌ها منعکس شود و وضعیت نقدینگی شرکت بهبود پیدا کند.
تصمیم مثبت نهاد ناظر
وی در پایان اعلام کرد که با توجه به وضعیت حاکم در بازار، تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها اقدام مثبتی بود که از سوی سازمان بورس در دستور کار قرار گرفت و می‌تواند با تاثیر مثبت بر روند بازار همراه شود.

نوشته های مرتبط