مذاکرات ایران و ارمنستان ;تسهیل تردد در کریدور شمال- جنوب
توفیق اقتصادی: وزیر راه و شهرسازی درباره حضور شرکتهای ایرانی، ساخت پل دوم در پایانه «نوردوز» و برگزاری نشست سهجانبه ترانزیت با حضور گرجستان با ارمنستان مذاکره و توافق کرد.
به گزارش پایگاه خبری توفیق اقتصادی، وزیر راه و شهرسازی درباره حضور شرکتهای ایرانی، ساخت پل دوم در پایانه «نوردوز» و برگزاری نشست سهجانبه ترانزیت با حضور گرجستان با ارمنستان مذاکره و توافق کرد.
«مهرداد بذرپاش» در مذاکره با «گنِل سانوسیان» وزیر مدیریت منطقهای و زیرساختهای جمهوری ارمنستان در ایروان با تاکید بر آکادمی شرکتهای ایرانی در حوزه ساخت و احداث در حوزه مسکن و ساختمان و حوزه حمل و نقل، بیان داشت: به منظور تسهیل و افزایش تردد بین دو کشور پیشنهاد میشود تعرفه ورود و خروج بین دو طرف حذف شود.
وزیر راه و شهرسازی تصریحکرد: برگزاری نشست سهجانبه بین ایران، گرجستان و ارمنستان به منظور تسهیل تردد در کریدور شمال- جنوب پیشنهاد می شود و ایران آمادگی برگزاری این نشست را دارد.
وی ادامهداد: از پیشنهاد احداث پل دوم بر روی ارس در مرز نوردوز برای افزایش ترددها بین ایران و ارمنستان استقبال میکنیم.
بذرپاش با اشاره به پیشینه تاریخی ارمنستان و اهمیت برقراری صلح، بیانداشت: ترانزیت و تسهیل ترانزیت در راستای راههای مواصلاتی شمال و جنوب در کریدور شمال – جنوب و حمل و نقل ترکیبی برای دو کشور حائز اهمیت است و کشورهای حوزه قفقاز نیز برای ایجاد و تقویت این کریدور موافق هستند.
وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: یک برنامه جامع حمل و نقل میتواند کمککننده این طرح باشد که با تحقق آن آرزوی دیرینه منطقه محقق میشود و برای امر ترانزیت موثر است.
بذرپاش تاکید کرد: موضوع خدمات مهندسی شرکتهای ایرانی از محورهای بسیار مهم است و شرکتهای ایرانی توانایی خوبی برای پلسازی، تونلسازی و ساخت سایر زیرساختها دارند.
وی تصریح کرد: طرح کلان ۴ میلیونی ساخت مسکن را در ایران دنبال میکنیم که میتوانیم از این توانایی در امر مدرسهسازی به جمهوری ارمنستان کمک کنیم و در حوزه نیروگاه سازی نیز قابلیت انتقال تکنولوژی وجود دارد.
وزیر راه و شهرسازی افزود: در ایران هم اکنون پروژه های عظیمی در حوزه راهسازی، تونل سازی و راه آهن توسط شرکت های ایرانی در حال اجرا است که این شرکتها با توان مهندسی خود آمادگی حضور در پروژه های ارمنستان را دارند.
بذرپاش گفت: جمهوری ارمنستان فرصت بینظیری در کریدور شمال-جنوب دارد که کمککننده به این کشور است و از ایروان به سمت شمال مسیر خوبی وجود دارد، اما به سمت جنوب هرچه سریعتر مسیر باید روانتر شود که احداث و بهسازی ۶۰ کیلومتر جاده از مرز ایران به جمهوری ازمنستان ضروری است.
استفاده از توانایی شرکتهای ایرانی برای ساخت و تکمیل کریدور شمال -جنوب
در ادامه گنِل سانوسیان، وزیر مدیریت منطقهای و زیرساختهای جمهوری ارمنستان با ابراز خرسندی از این دیدار، بیان داشت: برای ساخت و تکمیل کریدور شمال -جنوب از توانایی شرکتهای ایرانی استفاده میکنیم و قرارداد ساخت بخشی از مسیر آماده امضا با شرکت های ایرانی در حوزه راهسازی است.
وی افزود: اگر عوارض جادهای تا حدامکان کم شود اقتصاد نفس میکشد. در این ملاقات فرصت خواهد بود تا موضوع عوارض جادهای را مشخص کنیم. رویکرد اصلی جمهوری ارمنستان بدین صورت است که باید عوارض را برداشت تا کامیونها به آسانی تردد کنند.
سانوسیان تاکید کرد: در حال حاضر روزانه ۳۰۰ کامیون بین دو طرف تردد دارند که امکان افزایش سه برابری آن و رسیدن به تردد ۹۰۰ کامیون در روز وجود دارد.
وی از برگزاری اجلاس سه جانبه ترانزیت با حضور گرجستان استقبال کرد و گفت: در سه روز آینده با وزیر گرجستان دیدار و موضوع را مطرح خواهد کرد.
وزیر مدیریت منطقهای و زیرساختهای جمهوری ارمنستان، محور ترانزیتی ارمنستان- ایران- هند را حایز اهمیت برشمرد.
«مهرداد بذرپاش» در مذاکره با «گنِل سانوسیان» وزیر مدیریت منطقهای و زیرساختهای جمهوری ارمنستان در ایروان با تاکید بر آکادمی شرکتهای ایرانی در حوزه ساخت و احداث در حوزه مسکن و ساختمان و حوزه حمل و نقل، بیان داشت: به منظور تسهیل و افزایش تردد بین دو کشور پیشنهاد میشود تعرفه ورود و خروج بین دو طرف حذف شود.
وزیر راه و شهرسازی تصریحکرد: برگزاری نشست سهجانبه بین ایران، گرجستان و ارمنستان به منظور تسهیل تردد در کریدور شمال- جنوب پیشنهاد می شود و ایران آمادگی برگزاری این نشست را دارد.
وی ادامهداد: از پیشنهاد احداث پل دوم بر روی ارس در مرز نوردوز برای افزایش ترددها بین ایران و ارمنستان استقبال میکنیم.
بذرپاش با اشاره به پیشینه تاریخی ارمنستان و اهمیت برقراری صلح، بیانداشت: ترانزیت و تسهیل ترانزیت در راستای راههای مواصلاتی شمال و جنوب در کریدور شمال – جنوب و حمل و نقل ترکیبی برای دو کشور حائز اهمیت است و کشورهای حوزه قفقاز نیز برای ایجاد و تقویت این کریدور موافق هستند.
وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: یک برنامه جامع حمل و نقل میتواند کمککننده این طرح باشد که با تحقق آن آرزوی دیرینه منطقه محقق میشود و برای امر ترانزیت موثر است.
بذرپاش تاکید کرد: موضوع خدمات مهندسی شرکتهای ایرانی از محورهای بسیار مهم است و شرکتهای ایرانی توانایی خوبی برای پلسازی، تونلسازی و ساخت سایر زیرساختها دارند.
وی تصریح کرد: طرح کلان ۴ میلیونی ساخت مسکن را در ایران دنبال میکنیم که میتوانیم از این توانایی در امر مدرسهسازی به جمهوری ارمنستان کمک کنیم و در حوزه نیروگاه سازی نیز قابلیت انتقال تکنولوژی وجود دارد.
وزیر راه و شهرسازی افزود: در ایران هم اکنون پروژه های عظیمی در حوزه راهسازی، تونل سازی و راه آهن توسط شرکت های ایرانی در حال اجرا است که این شرکتها با توان مهندسی خود آمادگی حضور در پروژه های ارمنستان را دارند.
بذرپاش گفت: جمهوری ارمنستان فرصت بینظیری در کریدور شمال-جنوب دارد که کمککننده به این کشور است و از ایروان به سمت شمال مسیر خوبی وجود دارد، اما به سمت جنوب هرچه سریعتر مسیر باید روانتر شود که احداث و بهسازی ۶۰ کیلومتر جاده از مرز ایران به جمهوری ازمنستان ضروری است.
استفاده از توانایی شرکتهای ایرانی برای ساخت و تکمیل کریدور شمال -جنوب
در ادامه گنِل سانوسیان، وزیر مدیریت منطقهای و زیرساختهای جمهوری ارمنستان با ابراز خرسندی از این دیدار، بیان داشت: برای ساخت و تکمیل کریدور شمال -جنوب از توانایی شرکتهای ایرانی استفاده میکنیم و قرارداد ساخت بخشی از مسیر آماده امضا با شرکت های ایرانی در حوزه راهسازی است.
وی افزود: اگر عوارض جادهای تا حدامکان کم شود اقتصاد نفس میکشد. در این ملاقات فرصت خواهد بود تا موضوع عوارض جادهای را مشخص کنیم. رویکرد اصلی جمهوری ارمنستان بدین صورت است که باید عوارض را برداشت تا کامیونها به آسانی تردد کنند.
سانوسیان تاکید کرد: در حال حاضر روزانه ۳۰۰ کامیون بین دو طرف تردد دارند که امکان افزایش سه برابری آن و رسیدن به تردد ۹۰۰ کامیون در روز وجود دارد.
وی از برگزاری اجلاس سه جانبه ترانزیت با حضور گرجستان استقبال کرد و گفت: در سه روز آینده با وزیر گرجستان دیدار و موضوع را مطرح خواهد کرد.
وزیر مدیریت منطقهای و زیرساختهای جمهوری ارمنستان، محور ترانزیتی ارمنستان- ایران- هند را حایز اهمیت برشمرد.