اقتصاد کلان

تورم سالیانه به تفکیک استانی

توفیق اقتصادی: پدیده افزایش نرخ تورم از ماه های پایانی سال گذشته تا به امروز، اذهان صاحب نظران و کارشناسان و البته افکارعمومی را به خود مشغول کرده است.
به گزارش پایگاه خبری توفیق اقتصادی، احمد کتابی در یادداشتی در اطلاعات نوشت:  تورم به سرعت، به مهم‌ترین مشکل اقتصادی و بزرگ‌ترین منشاء نگرانی برای اکثریت غالب و بلکه قاطبۀ هموطنان ما تبدیل شده است که زبان حال و دغدغه مشترک آنها این است: هر روز که می‌گذرد باید با جیب‌هایی پرپول‌تر به بازار برویم و با سبدهای خالی‌تر به خانه بازگردیم.
وی نوشت: بر همۀ دلسوزان این آب و خاک است که تا کار از کار نگذشته و اندک فرصتی باقی مانده به چاره‌اندیشی فاجعه‌ای بپردازند که احتمال وقوع آن دور از ذهن و بعید نیست و در صورت وقوع، هیچ‌کس و هیچ جناح و گروهی از ترکش‌های انفجار آن مصون نخواهد بود کما اینکه در ونزوئلا پیش آمد.
کامران ندری عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) نیز در گفت وگویی تاکید کرد: آقای رئیسی باید این را بپذیرد که کارنامه دولت او برای کنترل تورم در مقایسه با دولت‌های قبل تا این لحظه بسیار ضعیف بوده و قابل دفاع نیست.
درمان رشد اقتصادی کار سخت و زمانبری است ولی دو سالی که گذشت فرصت کمی نبود که ایشان بتواند مسئله تورم را درمان کند و دولت سیزدهم کارنامه خوبی از نظر کنترل قیمت داشته باشد اما متاسفانه ناتوان بودند.
تورم سالیانه به تفکیک استانی
در همین حال مرکز آمار در گزارشی رسمی میزان تورم سالیانه را درشهریورماه امسال به تفکیک استانی منتشر کرده است.
در تحلیل این آمار می توان نوشت که تورم رسمی ۴۶ درصدی اعلام شده توسط مرکز آمار صرفا نرخ تورم “متوسط”  استانهای کشور بوده است و با تمرکز بیشتر بر روی آمار استانها نرخ تورم حتی تا حدود ۵۷ درصد نیز نمایان شده است.
براساس این آمار، میزان تورم سالیانه تهران ۴۱/۴ درصد بوده است. این در حالی است که در ۱۰ استان کشور این رقم بالاتر از ۵۰ درصد بوده است. استان یزد با نرخ تورم سالیانه ۵۶/۸ درصد در صدر قرار دارد!
استان های آذربایجان شرقی با ۵۱/۷ درصد، اصفهان با ۵۱/۳ درصد، البرز با ۵۰/۳ درصد، چهارمحال و بختیاری با ۵۳/۹ درصد، خراسان شمالی با ۵۱/۶ درصد، کردستان با ۵۲/۵ درصد، کرمانشاه با ۵۰/۸ درصد، لرستان با ۵۲/۹ درصد، همدان با ۵۰/۵ درصد و یزد با ۵۶/۸ درصد از استان تهران پیشی گرفته اند.
تورم در این استان‌ها از تهران هم سبقت گرفت +عکس

 

نوشته های مرتبط