نیم نگاه

تصویب طرح سیم کارت بدون فیلتر برای گردشگران خارجی

توفیق اقتصادی:ارائه سیم‌کارت بدون فیلتر برای گردشگران خارجی کاملا با اجرای اینترنت طبقاتی مطابقت دارد؛ طرحی که شهروندان ایرانی را به عنوان یک فرد درجه دو می‌شناسد و افرادی را که برای تفریح و گردش به ایران می‌آیند مهم‌تر از شهروندان ایرانی می‌داند.
به گزارش پایگاه خبری توفیق اقتصادی، حالا این طرح به تصویب رسید تا محل تولد هم به معیارهای برخورداری از اینترنت طبقاتی اضافه شود. وزیر میراث فرهنگی اسفند سال گذشته گفته بود: «در نظر داریم برای گردشگران خارجی سیم‌کارت‌های خاصی را طراحی کنیم تا این افراد بتوانند در مدت حضور در ایران راحت‌تر و بهتر از فضای‌ مجازی استفاده کنند.»
حالا هم آن‌طور که معاون گردشگری گفته به همت کارگروه رفع مصادیق مجرمانه دادستانی کل کشور، این طرح تصویب شده و قرار است ارائه اینترنت آزاد و بدون محدودیت به توریست‌های خارجی راهی برای افزایش حضور آنها در ایران باشد.
در مرحله اول، دفاتر خدمات مسافرتی، هتل‌ها، راهنمایان گردشگری و گردشگران خارجی از این سیم‌کارت‌های خاص استفاده می‌کنند و در ادامه این سیم‌کارت‌ها به گردشگرانی که وارد ایران می‌شوند ارائه شود.
حالا کاربرانی که برای اتصال به بسیاری از پلتفرم‌های بین‌المللی مجبور به استفاده از VPN هستند در همین شبکه‌های اجتماعی فیلترشده موضوع ارائه سیم‌کارت آزاد به گردشگران را نوعی کاپیتولاسیون دیجیتال و آن را مصداق تحقیر مردم ایران می‌دانند. انگار یک ایرانی در کشور خودش شهروند درجه دو محسوب می‌شود؛ یک «در وطن خویش غریب.»
نکته جالب این است که حتی مسوولان کشور هم باور دارند که اینترنت از نان شب واجب‌تر است و نمی‌شود گردشگر خارجی در ایران ارتباطش با دنیا قطع شود اما هیچ کدام از این شروط را برای شهروندان ایرانی در نظر نمی‌گیرند./ جهان صنعت نیوز

نوشته های مرتبط