فرهنگ و هنر

آپارتمان فیلم اجاره نشین ها; این بیابان برهوت امروز کدام منطقه تهران است ؟

توفیق اقتصادی:پاییز ۱۳۶۴. داریوش مهرجویی پس از فراز و نشیب فراوان، چند ماهی است که به ایران بازگشته و یکی از فیلمنامه‌هایش که طرحش را در پاریس نوشته، اجازه ساخت گرفته‌است، در حالی که ساخته قبلی‌اش هنوز در محاق توقیف است.

به گزارش پایگاهخبری توفیق اقتصادی ،اجاره‌نشین‌ها فیلم سینمایی کمدی-درام به کارگردانی و نویسندگی داریوش مهرجویی محصول سال ۱۳۶۵ است، که در سال ۱۳۶۶ به نمایش عمومی درآمد، پرفروش‌ترین فیلم سال شد و بر اساس نظرسنجی ماهنامه فیلم از بین منتقدان سینمایی در بین فیلم‌های برتر تاریخ سینمای ایران قرار گرفت.

اجاره‌نشین‌ها در زمانی ساخته شد که فیلم‌های کلیشه‌ای و شعارزده صحنه سینمای ایران را به تسخیر خود درآورده بودند و از این جهت فیلمی بسیار متفاوت با ارجاعات سیاسی و اجتماعی فراوان است.

فیلم اجاره نشین ها - خوبو

“اجاره نشین‌ها” جزو فیلم هایی در تاریخ سینمای ایران است که از نظر طرح موضوع، متن، پرداخت سینمایی، کارگردانی، حضور بازیگران شاخص که هر کدام به خوبی سرجای خود قرار داشتند و به صورت خلاقانه توانستند به خوبی با مخاطب خود ارتباط برقرار کنند، بی نظیر است. برای من هم جای خوشحالی دارد که در فیلمی بازی کرده ام که در آن زمان توانست توجه همه را به خود جلب کند.

هرکس که این فیلم را دیده است در هر جایگاه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و … این فیلم سینمایی را دوست داشته و هر بار که این فیلم را می‌بینند، باز هم از دیدن آن لذت برده و برای وی تازگی دارد. “اجاره نشین‌ها” در زمان اکران خود رکورد فروش را شکست و توانست بیشترین آمار فروش را از آن خود کند.

سرگذشت خانه معروف «اجاره‌نشین‌ها»

برای فیلمبرداری “اجاره نشین ها”  از دو ساختمان استفاده شد ، بخش درونی ساختمان در خیابان پیامبر بود که در آن زمان تنها یک بیابان بود، به گونه ای که عزت الله انتظامی می گفت اگر یک شب فیلمبرداری طول بکشد، ممکن است گرگ‌ها ما را تکه پاره کنند. ساختمان بیرونی و نمای ظاهری ساختمان “اجاره‌نشین ها” نیز روبروی نیروگاه برق آلستوم بود که تمام اطراف این نیروگاه نیز بیابان بود.

 

 

 

نوشته های مرتبط