فرهنگ و هنر

1100 گل نبشته‌ی هخامنشی پس از 88 سال به کشور بازگردانده شد

توفیق اقتصادی:ششمین محموله از گل نبشته‌های هخامنشی، دربردارنده‌ی ۱۱۰۰ گل نبشته‌ی ایلامی، هم‌زمان با بازگشت دکتر مسعود پزشکیان، رییس جمهوری اسلامی ایران از سفر نیویورک، به کشور بازگردانده شد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر پایگاه خبری توفیق اقتصادی ،این ره‌آورد رییس‌جمهوری نتیجه رایزنی‌های فشرده وزارت امور خارجه، وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و معاونت حقوقی رییس‌جمهوری با بنیاد شرق‌شناسی شیکاگو است که اکنون محموله‌ی تازه‌ای از آن به ایران بازگشت.

گل‌نبشته‌های بازگردانده‌شده، به خط میخی و زبان ایلامی و یا آرامی در گونه‎ها و اندازه‌های گوناگون هستند که بیشتر بن‌مایه‌های مدیریت منابع، راه‌ها، روابط اجتماعی، نیازمندی‎های بنیادین زندگی، دستمزدها و اقتصاد جامعه هخامنشی در زمان داریوش یکم است.

گروه باستان‌شناسی بنیاد شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو در کاوش‌های باستان شناسی باروی تخت جمشید، دراسفندماه ۱۳۱۱ خورشیدی، به کشف نزدیک‌به ۳۰ هزار گل نبشته‌ی برجای مانده از دوره هخامنشی به خط میخی دست یافتن.

این گل‌نبشته‌ها در سال ۱۳۱۴ خورشیدی پس از توافق دولت وقت ایران با بنیاد شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو،  برای ترجمه و پژوهش محتوای آن به بنیاد شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو به امانت سپرده شد. از آن زمان روند بازگرداندن این آثار ارزشمند در دوره‌های گوناگون ادامه دارد.

در خبری دیگر، علی دارابی، قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور با شادباش بازگشت بخش دیگری از گل‌نبشته‌های هخامنشی گفت: این آثار از دو هفته آینده برای بازدید همگان به نمایش گذاشته می‌شود.

وی درباره‌ی بازگشت این محموله‌ها در دهه‌های گوناگون گفت: دو محموله از آثار تاریخی در سال ۱۳۲۷ و ۱۳۳۰  و دو محموله‌ی دیگر در تاریخ ۱۳۸۴ و ۱۳۹۸ به ایران بازگشت. محموله‌ی پنجم با ۳۵۰۶ اثر سال گذشته به ایران بازگشت و محموله ششم امروز با۱۱۰۰ گل‌نبشته توسط رییس جمهور کشورمان به ایران بازگردانده شد.

وی افزود: تاکنون ۶۸۶۸ اثر وبه ایران بازگشته است و تعهد شده است که دیگر گل‌نبشته‌ها در بازه زمانی به ایران بازگردانده شود.

معاون وزیر میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به اینکه این آثار بیانگر زیست و زندگی ایرانیان در دوره هخامنشی است و مسایلی مانند بیمه و دستمزد در آن خوانش شده است، افزود: این گل‌نبشته‌ها ۷۲ ساعت در موزه ملی قرنطینه  و پس از آن خوانش آن‌ها در ایران آغاز می شود.

دارابی گفت: اهمیت این آثار این است که در کنار آثار باستانی بودن آن بیانگر زیست و زندگی ایرانی‌ها است.

نوشته های مرتبط