در آستانه روز ملی سینما ;دست های پنهان برای تخریب هویت فرهنگی لاله زار
توفیق اقتصادی:بیست و یکم شهریور ماه در تقویم رسمی کشور به عنوان روز ملی سینما ثبت شده ،در آستانه روز ملی سینما شهرداری تهران در اقدامی حیرت آور تمام تابلوهای سینماهای لاله زار را تخریب و منشوری کرده که نشان از وجود دست های پنهان برای تخریب هویت فرهنگی لاله زاراست.
به گزارش گروه فرهنگ و هنر پایگاه خبری توفیق اقتصادی ،گرچه نامگذاری روزی در سال به نام روز سینما نزدیک به سه دهه اختلاف نظر را در گذشته خود به همراه دارد، اما در سال ۱۳۷۹ در چهارمین جشن بزرگ سینمای ایران و همزمان با بزرگداشت صدمین سال ورود سینما به ایران که ۲۱ شهریور ماه بود، این روز به عنوان «روز ملی سینما» شناخته شد.
مظفرالدینشاه در فروردین سال ۱۲۷۹ یعنی پنج سال بعد از ابداع «سینماتوگراف» از تهران به مقصد اروپا حرکت کرد و در این سفر بود که با سینما آشنا شد و از نخستین وسایلی که به دستور شاه قاجار در این سفر خریداری شد، دو دستگاه دوربین فیلمبرداری از نوع «گومون» بود که نخستین بار در مرداد سال ۱۲۷۹ شمسی در مراسم جشن روز عید گل از آن استفاده شد. میرزا ابراهیم در این روز مأموریت یافت با دوربینی از نوع «گومون» فیلمبرداری کند و نامِ خود را در تاریخ سینمای ایران به عنوان نخستین فیلمبردار سینمای ایران به ثبت رساند.
پس از بازگشت به ایران، عکاسباشی تصاویر متحرک دیگری از اهل دربار گرفت که پارهای از آنها در کاخ گلستان پیدا شد و پس از مرمت در لابراتواری در فرانسه همچنان محفوظ مانده است.
آغاز سینما در ایران
با اینکه در سال ۱۲۷۹ سینماتوگراف وارد ایران شد، اما برای تولد واقعی سینما باید سی سال جلوتر برویم، یعنی زمانی که «آوانس اوهانیانس» نخستین فیلم ایرانی را که یک کمدی صامت به نام «آبی و رابی» بود تهیه کرده و در سال ۱۳۰۹ در تهران روی پرده برد.
از طرفی، فیلم سینمایی «دختر لُر» نیز به عنوان اولین فیلم ناطق سینمای ایران در سال ۱۳۱۲ به کارگردانی اردشیر ایرانی روی پرده رفت. این فیلم در مهر ۱۳۱۲ آماده نمایش شد و در ۳۰ آبان همان سال نمایش فیلم در سینما مایاک در خیابان لالهزار آغاز و با استقبال بیسابقهای روبرو شد. از دی ماه همان سال نیز به مدت ۱۲۰ روز در سینما سپه اکران شد و حتی سال بعد یک ماه دیگر نمایش داده شد.
چگونه سینما نادر که در سال 96 در دستور کار ثبت آثار ملی بود، امروز مجوز تخریب داده اید؟
در آستانه روز ملی شهرداری تهران در اقدامی حیرت آور تمام تابلوهای سینماهای لاله زار را تخریب و منشوری کرد. این در حالی است که به تازگی با انتشار خبر تخریب سینما نادر به عنوان یکی از سینماهای واجد ارزش تاریخی محور لاله زار با مجوز اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران، نگرانی ها برای ایجاد دومینو تخریب سینماهای لاله زار دوباره شروع شده است.
اداره کل میراث فرهنگی تهران اما بعد از انتشار این خبر ضمن فرافکنی نسبت به موضوع مجوز تخریب این سنما توسط آن اداره کل، اعلام داشته که این سینما ارزشمند نیست و در لیست بناهای واجد ارزش اداره کل قرار نداد. گویی انگار مدیران اداره کل میراث فرهنگی استان تهران دچار آلزایمر شده اند و یا سوابق نامه های قبلی مدیران گذشته خود را ندارند که این جوابیه را داده اند.
در ادوار گذشته متاسفانه دو مدیرکل اسبق این اداره کل در سال های 1391 و 1393 و طی نامه 24672/126/912 مورخ 25/11/91 در بازگشت به نامه شماره 81102/11/512 مورخ 24/10/1391 شهرداری منطقه 12 و به امضا محمدحسین فراهانی مدیرکل وقت میراث تهران و همچنین نامه دیگر در مورخ 1/04/1393 که متاسفانه شماره ثبت آن ناخواناست و در پاسخ به استعلام 4033/11/512 مورخ 02/02/1393 شهرداری منطقه 12 و به امضا رجبعلی خسروآبادی مشاور رئیس سازمان و مدیرکل وقت میراث تهران، مجوز تخریب و نوسازی این بنا را صادر کرده بودند ولی در هر دو نامه قید شده است که “اعتبار نامه ها یکساله است و بعد از آن فاقد اعتبار خواهد بود.“
در مکاتبات این سینما، نامه ای از “پیروز حناچی، شهردار سابق تهران و مدیر وقت طرح محور فرهنگی لاله زار” وجود دارد که شهرداری منطقه 12 در نامه شماره 74058/11/512 مورخ 26/09/1391 از پژوهشکده فرهنگ و هنر دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران به عنوان مشاور طرح لاله زار نسبت به تخریب و نوسازی این سینما استعلام کرده و پیروز حناچی مدیر وقت این پروژه نیز این بنا را در طرح بهسازی خیابان لاله زار واجد ارزش اعلام کرده ولی موکول به نظر میراث فرهنگی کرده است. در پاسخ این نامه به شماره 378/ م پ ف /86 مورخ 11/10/1391 آمده است: «پلاک فوق در رده بناهای واجد ارزش عملکردی می باشد که ضوابط خاصی از لحاظ استقرار کاربری در آن باید مد نظر قرار بگیرد. در صورتی که سازمان میراث فرهنگی تخریب و نوسازی این پلاک را مجاز بداند، ضوابط طرح بهسازی خیابان لاله زار ملاک عمل می باشد و در غیر این صورت مشمول بناهای واجد ارزش می گردد.»
در سال 1396 و در آغاز دولت دوازدهم، شهرداری منطقه 12 طی نامه شماره 63038/11/512 در مورخ 16/10/1396 طی استعلامی از اداره کل میراث فرهنگی استان تهران استعلامی مبنی بر مجوز تخریب ونوسازی سینما نادر انجام می دهد و آن اداره کل نیز طی نامه شماره 14037/126/962 مورخ 04/11/1396 اعلام می دارد : « ملک فوق جزء یکی از سیماهای محور تاریخی لاله زار بوده که ثبت آن در فهرست آثار ملی در دستور کار قرار دارد و مضافاً با توجه به قرارگیری در مجاورت بلافصل بنای ثبتی گراند هتل و قرارگیری در محدوده سایر بناهای ثبتی و واجد ارزش، هر گونه دخل و تصرف و صدور مجوز در ارتباط با ملک منوط به استعلام از این اداره کل خواهد بود.» در این نامه صراحتاً اعلام شده بنا واجد ارزش است و در دستور کار ثبت قرار دارد و با توجه به ابطال زمانی دو نامه سال 91 و 93، نامه فوق الذکر صحه ای بر حفاظت از این بنا ارزشمند و به نوعی ابطال دو نامه قبلی است.
حال در سال 1402 و در بازگشت به نامه های 56459/11/512 مورخ 05/11/1401 و نامه شماره 61529/11/512 مورخ 03/12/1401 شهرداری منطقه 12 مبنی بر استعلام مجوز تخریب و نوسای سینما نادر، این اداره کل با بی اعتنایی به نامه قبلی آن اداره مبنی بر ارزشمند بودن بنا و در شرف ثبت بودن در فهرست آثار ملی کشور، مجوز تخریب و نوسازی سینما ارزشمند نادر را به شماره 5838/126/1402 مورخ 28/05/1402 با ارتفاع 9متر صادر می کند.
پس از این نامه نیز کمیسیون ماده 5 شهرداری تهران در جلسه 685 مورخ 07/03/1403 در بند 22، تائید مجوز تخریب و نوسازی این سینما را براساس نامه دیگر آن اداره کل به شماره 5838/126/14022 مورخ 28/09/1402صادر می کند.
حال سوال اساسی این است آیا اداره کل میراث فرهنگی استان تهران حافظ میراث فرهنگی، تاریخی و معماری شهر تهران است و یا دوشادوش شهرداری تهران کمر به تخریب هویت اسلامی ایرانی شهر تهران بسته است؟ شان نزول این اداره کل در استان تهران مگر جز حفاظت از آثار تاریخی نیست، حال پس چرا جای مدافع و تخریب گر میراث عوض شده و آن اداره کل تبدیل به کارتابل تخریب آثار تاریخی در تهران شده است؟
به نظر می رسد وجود این اداره کل با توجه به اتفاقات اخیر از حیّز انتفاع خارج است و نبود آن و اذغام در وزارت میراث بهتر از بودن است چون در این صورت نظارت نهادهای حراستی و بازرسی در وزارت میراث به مراتب بیشتر از اداره کل استانی است و حداقل جلو اینگونه موارد گرفته خواهد شد.
لازم به ذکر است در تمام مجوزات کمیسیون ماده 5 و میراث فرهنگی تهران، ردی از مجوز تخریب و نوسازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود ندارد و بیم این می رود که عمل خلاف قانونی در حال انجام است که انتظار می رود با تغییر دولت و آمدن وزرا جدید در وزارت ارشاد و میراث فرهنگی، هرچه سریعتر به این موضوع ورود کرده و تا قبل از هرگونه اقدامی، راهکاری برای این موضوع بی اندیشند.