صنعت بازرگانی

دردسرهای خودروی چالش برانگیز فونیکس

توفیق اقتصادی:در سال‌های اخیر، شرکت مدیران خودرو و دیگر شرکت‌های خودروسازی ایران با چالش‌های قابل توجهی در زمینه تامین و فروش قطعات یدکی مواجه بوده‌اند. این مشکلات به وضوح تاثیرات منفی زیادی بر تجربه کاربران خودروهای مختلف، به‌خصوص فونیکس FX، گذاشته است. در ادامه نگاهی دقیق‌تر به مسائل عمده این بازار خواهیم داشت:

افزایش سرسام‌آور قیمت قطعات

به گزارش پایگاه  خبری توفیق اقتصادی،قیمت قطعات یدکی خودرو، به ویژه برای مدل‌هایی مانند فونیکس FX، به دلیل نوسانات ارزی و سیاست‌های وارداتی افزایش چشمگیری داشته است. برای مثال، قیمت تسمه دینام و دیگر قطعات اصلی تا بیش از ۵۰ درصد در ماه‌های اخیر افزایش یافته است. افزایش هزینه‌ها موجب شده تا مالکان خودرو نه تنها در خرید خودرو بلکه در نگهداری آن نیز با چالش‌های مالی شدیدی روبه‌رو شوند.

تاخیر در تحویل خودرو مدیران خودرو

2. کمبود قطعات و سوءمدیریت در تأمین

یکی از مشکلات اصلی خودروهای وارداتی مانند فونیکس FX، کمبود قطعات یدکی است. این مشکل نه تنها به تأخیر در تعمیر خودروها منجر شده، بلکه باعث ایجاد بازار سیاه و فروش قطعات تقلبی و بی‌کیفیت نیز شده است]. کاربران اغلب برای یافتن قطعات اصلی و باکیفیت باید هزینه‌های زیادی را بپردازند و گاه مجبور به خرید قطعات غیراصل می‌شوند. سوءمدیریت در تامین قطعات و نبود نظارت کافی، فشارهای زیادی بر مصرف‌کنندگان وارد کرده است.

3. ظهور بازار سیاه قطعات یدکی

به دلیل کمبود قطعات و افزایش قیمت‌ها، بازار سیاه برای فروش قطعات تقلبی و بی‌کیفیت به وجود آمده است. در این بازارها، قطعات یدکی با قیمت‌های بسیار بالاتر از حد واقعی به فروش می‌رسند و کیفیت قطعات نیز به هیچ وجه تضمین‌شده نیست .

4. تاخیر در تحویل قطعات و سرویس‌ها

یکی دیگر از مشکلات رایج مالکان فونیکس FX، تاخیر در تحویل قطعات یدکی است. به دلیل وابستگی این قطعات به واردات و نوسانات بازار، تحویل آن‌ها با تأخیرهای طولانی مواجه می‌شود. این مسئله باعث نارضایتی شدید مشتریان و افزایش هزینه‌های نگهداری خودرو می‌شود.

مشکلات حل نشدهفونیکس FX

هزینه های تصادف از عقب خودرو فونیکس

این وضعیت که نمایندگی‌های مدیران خودرو قطعات مورد نیاز را ندارند و به جای آن واسطه‌ها با قیمت‌های چندین برابر همان قطعات را عرضه می‌کنند، نشان‌دهنده ضعف مدیریت زنجیره تأمین و همچنین نبود نظارت کافی بر بازار است. از دیدگاه اقتصادی، این روند به شکل‌گیری یک بازار غیررسمی (بازار سیاه) منجر می‌شود که نه تنها هزینه‌ها را برای مشتریان افزایش می‌دهد، بلکه تجربه خدمات پس از فروش را نیز به شدت کاهش می‌دهد.

ارتباط میان نمایندگی و واسطه‌ها ممکن است به دلیل سوءمدیریت یا کمبود نظارت باشد که اجازه می‌دهد واسطه‌ها به عنوان تنها منبع تأمین قطعات عمل کنند. عدم شفافیت در فرآیند توزیع قطعات و نبود راهکارهای جایگزین، سبب وابستگی بیشتر مشتریان به واسطه‌ها شده و آن‌ها را مجبور به پرداخت هزینه‌های بالاتر می‌کند.

بنابراین، نیاز است تا سیستم نظارتی کارآمدتر و سیاست‌های مدیریت بهتری در زمینه تأمین و توزیع قطعات خودرو ایجاد شود تا مشتریان بتوانند به قطعات باکیفیت و قیمت مناسب دسترسی داشته باشند و از واسطه‌گری‌های غیرضروری جلوگیری شود.

جدول قیمت قطعات عقب فونیکس FX از واسطه
قطعه قیمت واسطه (تومان)
زه دورگیر 2,800,000
قاب اگزوز 2,300,000
درپوش بکسل عقب 350,000
براکت سپر عقب 900,000
سپر پایین عقب 9,500,000
سنسور عقب (2 عدد) 2,800,000
دوربین دنده عقب 7,500,000
رادار نقطه کور 12,000,000
صافکار PDR 4,400,000
دیاق عقب
هزینه کلی با صافکاری و دیاق 42,500,000
قیمت قطعات از نمایندگی و بازار آزاد
قطعه کد فنی قیمت نمایندگی (تومان) قیمت بازار آزاد (تومان)
سپر عقب وسط 602002649 2,600,000 9,600,000
قاب اگزوز عقب راست 602002026 760,000 2,600,000
قاب بکسل سپر عقب 602002021 70,000 1,000,000
سنسور دنده عقب (2 عدد) 7040001565 560,000 3,200,000
گل سپر عقب راست 6020020118 2,800,000 3,800,000
براکت عقب راست 602001567 160,000 900,000
براکت جلو چپ 602001560 170,000 900,000
فلاپ دوگلگیر جلو چپ 602001176 160,000 900,000

این جدول نشان‌دهنده تفاوت قیمت قطعات از واسطه و نمایندگی است که بعضی از قطعات به‌ویژه در بازار آزاد با افزایش قیمت چشمگیری مواجه می‌شوند.

بازار قطعات یدکی خودروهای وارداتی مانند فونیکس FX در ایران با مشکلات جدی روبروست. افزایش قیمت‌ها، کمبود قطعات و ظهور بازار سیاه همگی نشان‌دهنده ضعف‌های عمده در مدیریت این بازار است. نیاز است تا شرکت‌های خودروسازی و مسئولین با برنامه‌ریزی و نظارت دقیق‌تر، این مشکلات را رفع کرده و دسترسی مصرف‌کنندگان به قطعات یدکی باکیفیت و قیمت مناسب را تسهیل کنند.

نوشته های مرتبط