اقتصاد کلان اسلاید شو

با وام دادن شغل ایجاد نمی‌شود

توفیق اقتصادی:بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار، نرخ بیکاری در پاییز به کم‌ترین میزان در دو دهه گذشته رسیده است؛ اما آیا این آمار نشاندهنده بهترین شرایط بازار کار در این مدت است.
به گزارش پایگاه  خبری توفیق اقتصادی، بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار، نرخ بیکاری در پاییز امسال رکورد ۱۹ساله‌ خود را شکست و با ۷.۶ درصد کمترین مقدار از سال ۱۳۸۴ را ثبت کرد. با این وجود نمی‌توان گفت که بازار کار و البته اقتصاد در بهترین شرایط در این بازه زمانی قرار داد. همین موضوع یعنی تناقض میان آمارهای رسمی و آنچه که از شرایط اقتصادی به نظر می‌رسد،‌ منجر شده که برخی از کارشناسان و البته غالب افراد جامعه نسبت به این اعداد و ارقام بدبین باشند.
حسین کمالی در گفتگو با «جهان صنعت نیوز» اظهار داشت: باید دید، دولت چه تعریفی از بیکاری دارد. یک موقع است، کسی که ۲ ساعت در هفته مشغول باشد، جز شاغلین به شمار می‌‎آید. اما مسلما این را نمی‌توان شاغل بودن دانست. یک موقع هم کسانی که تقاضای کار ندارند را جزیی از بیکاران حساب نمی‌آورند. خیلی افراد به دلیل دلخوری از حقوق و سایر موضوعات حاضر نیستند، شغلی داشته باشند. اما دلیل نمی‌شود آن‌ها را بیکار ندانیم.
دبیر کل حزب اسلامی کار در ادامه گفت: ما آمار دقیقی از بیکاری نداریم. دولت ها، نه این دولت بلکه دولت‌های قبل هم آمار نرخ بیکاری بر اساس سرشماری دقیق نبود. یعنی با یک نظرسنجی سطحی و تصادفی جمعیتی را به عنوان نمونه انتخاب کرده و می‌گفتند، آمار بیکاران فلان قدر و این شکلی است که معلوم است. با این راه و روش‌ها نمی‌توان به عدد دقیقی از بیکاران رسید و در نتیجه، معضل اشتغال که تاثیر زیادی در آرامش اجتماعی دارد، همچنان ماندگار می‌ماند.
او افزود: نرخ رشد توسعه هم به همین سرنوشت دچار شده است. در واقع، چون اقتصاد در کشور ما اقتصادی تحصیل دار است و دولت‌ها از محل فروش ذخائر تغذیه می‌شوند، بازهم نمی‌توان میزان رشد را دقیق محاسبه کرد و به همین دلیل رشد اقتصادی به هیچ وجه اشتغالزایی را تایید نمی‌کند. رشد اقتصادی البته اگر متکی بر تولید ناخالص داخلی باشد به این بر می‌گردد که چقدر اشتغال ایجاد کرده است.
وزیر کار دولت سازندگی تصریح کرد: در رابطه با رشد اقتصادی مثلا فرض کنید که مطرح می‌شود، این رشد اقتصادی را نسبت به بین امسال و سال قبل می‌بینیم و می‌گوییم به این میزان بوده است. اگر سال قبل رکودی سنگین موجب نامطلوبی فضای اقتصادی شده باشد، رشد اقتصادی را در حالی نمایان می‌کند که تاثیر چندانی در اقتصاد کلان نمی‌گذارد. حالا بعضی از آقایان اقتصاددانان برآورد رشد اقتصادی در ۱۰ سال گذشته را خوب می‌دانند، من راجع به اعداد و ارقام کلا اشکال دارم. با توجه به نرخ بیکاری و مشارکت و هم میزان جمعیت کشور، راجع به رشد اقتصادی باید سنجش دقیق تری صورت بگیرد. در واقع برنامه بودجه و مرکز آمار باید جدیت بیشتری درباره دقت آمار داشته باشند تا عدد‌های دقیق تری ارائه بدهند که بر اساس آن برنامه ریزی ملی صورت بگیرد.
آمارها مشکلی از اقتصاد کشور حل نمی‌‌کند
این چهره ادامه داد: مثلا فرض کنید ۵۲ هزار واحد اقتصادی غیرفعال شناسایی کرده ایم که معلوم نیست در این بین چند هزار واحد غیرفعال اقتصادی وجود دارد. حالا می‌گویند، از واحد‌های شناسایی شده پنج شش هزار را به چرخه فعالیت بر می‌گرداندیم. آیا برگرداندن به این معنی است که با وام گرفتن، به چرخه تولید برگشته اند؟ یعنی آمار تولید کردن و ارائه عدد و رقم‌هایی که پایه علمی دقیقی نداشته باشد، مشکلی از کشور رفع نمی‌کند. البته شاید برای برخی از افراد دلخوشی ایجاد کند، اما حتما به نتیجه مطلوب منجر نخواهد شد. مثلا واحدی وام گرفته و ادعای راه اندازی کرده است. این باید از لحاظ مزیت‌هایی که به کار گرفته است، بر اساس سنجش، مشخص شود، توانایی در رقابت با تولیدات خارجی را دارد یا نه؟ آیا می‌تواند با واردات مقابله کند؟
با وام دادن شغل ایجاد نمی‌شود
وی توضیح داد: وقتی اصلاح ساختار اقتصادی در واحد‌های تولیدی کشور صورت نگرفته است، توزیع وام منجر به اشتغال پایدار نخواهد شد. همه واحد‌های تولیدی‌ای که توان صادرات ندارند و آن‌هایی که در قبال واردات نمی‌توانند قد علم کنند، باید در لیست اصلاح ساختار اقتصادی قرار بگیرند و بازسازی شوند تا از این طریق اشتغال شکل گرفته پایدار شود.
کمالی در پایان گفت: در شرایطی برخی تحریم را عامل اصلی به هم ریختگی اقتصادی می‌دانند که با این فرمول غلط اقتصادی، حتی اگر همه سرمایه‌های دنیا را که تولید بدون توجه به تخصص و آمایش سرزمین سازمان دهی شده است، سرمایه‌ها از بین رفته و هیچ گرهی از گره‌های موجود باز نخواهد شد. در واقع می‌توان گفت، اشتغال زایی بدون اصلاح فرمول غلط اقتصادی میسر نمی‌شود.

نوشته های مرتبط